Poškození knih kvůli úniku vody
V důsledku úniku vody v Louvru v Paříži bylo poškozeno několik stovek knih, což zvýšilo obavy ohledně celkového stavu největšího světového muzea. K nehodě došlo 26. listopadu, kdy došlo k otevření chybného ventilu v součásti již nefunkčního vodovodního systému. Tento systém byl uzavřen před několika měsíci a má být nahrazen v rámci rekonstrukčních prací, které začnou v září 2026, uvedl mluvčí muzea.
Poškozené knihy jsou datovány od konce 19. století do počátku 20. století. Jedná se o tituly zaměřené na egyptologii a vědeckou dokumentaci. Ačkoliv jsou knihy pravidelně využívány návštěvníky, nejsou jedinými existujícími kopiemi na světě. Po vysušení a opravě budou knihy vráceny na své místo na regály, dodal mluvčí.
Další problémy po velké krádeži
I přes to, že únik vody pravděpodobně nezpůsobí trvalé poškození sbírek, incident dále zvyšuje obavy týkající se bezpečnosti muzea. Tyto obavy jsou zvláště aktuální po velké krádeži z 19. října, která odhalila vážné bezpečnostní nedostatky.
Nezbeda se vloupali do galerie Apollo na horním patře muzea. K vloupání použili žebřík připojený k nákladnímu autu, kterým se dostali přes okno. Vyplenili dvě výstavní vitríny a odnesli celkem devět předmětů, včetně diamantového a safírového šperku, který nosila královna Marie-Amélie a královna Hortense. V pouhých sedmi minutách ukradli předměty s odhadovanou hodnotou přesahující 100 milionů dolarů, což vyvolalo široké rozhořčení vzhledem k nedostatečným bezpečnostním opatřením.
Výzvy a plány muzea do budoucna
Muzeum rovněž přiznalo existenci strukturálních problémů, které je třeba řešit. Budova muzea byla postavena od konce 12. století a loni jej navštívilo přibližně 8,7 milionu lidí. V listopadu oznámilo muzeum, že zvýší vstupné, což má financovat modernizační projekty.
Od 14. ledna 2026 bude cena jednotlivé vstupenky pro návštěvníky ze zemí mimo Evropský hospodářský prostor (EHP) činit 32 eur, tedy přibližně 37 dolarů. Tento nárůst cen o 45 % by měl ročně přinést dalších 15 až 20 milionů eur (tedy kolem 17 až 23 milionů dolarů), které budou investovány do zlepšení infrastruktury.
Na závěr je třeba zmínit, že tento článek je výsledkem práce Josepha Atamana, který k němu přispěl.
