Společný rozvoj elektrických vozidel: Renault a Ford čelí růstu konkurence v Evropě

Společný rozvoj elektrických vozidel: Renault a Ford čelí růstu konkurence v Evropě
Spread the love

Strategie a cíle partnerství

Společnosti Renault a Ford oznámily spolupráci na vývoji menších, cenově dostupnějších elektromobilů s značkou Ford určených pro evropský trh. Tento krok má sloužit jako opatření proti narůstající konkurenci ze strany čínských výrobců, mezi nimiž jsou firmy jako BYD, Changan či Xpeng. Představeno bylo, že první z plánovaných dvou malých EV modelů, který bude vyráběn v továrně Renault na severu Francie, se na evropských autosalonech objeví již v roce 2028. Přičemž budou menší než jakékoli modely Ford určené pro americký trh a zaplní mezeru v portfoliu automobilky, uvedl prezident Fordu Jim Farley.

Vývoj a výroba

Planované vozy budou menší než současná nabídka Fordu variací pro USA a jejich cílem je posílit pozici obou výrobců na evropském trhu s elektromobily. Kromě vývoje malých EV společně vyvíjejí Renault a Ford také dodávky značek Renault a Ford určené pro Evropa. Tento projekt má vzniknout v rámci širší strategie posílení pozice light commercial vehicle (malých užitkových vozidel) na evropském trhu.

Výhody a strategie pro trh s malými užitkovými vozy

„Společně můžeme vzniknout z Evropy centrum výroby lehkých užitkových vozidel, které by bylo pro čínské konkurenty velmi obtížné konkurovat,“ sdělil Farley. Přestože je v Evropě na trhu jen několik čínských dodávek, Farley tvrdí, že oba výrobci denně soutěží na rozvíjejících se trzích s nimi přímo. CEO Renaultu François Provost dodal: „Číňané brzy přijdou, a proto nechci čekat.“

Historie a budoucí plány

Partnerství vzniklo poté, co tým Renaultu navštívil v březnu centrálu Fordu v Detroitu. Oba vedoucí představitelé byli jasní, když uvedli, že plánovat slučování nehodlají. Podíl Fordu na evropském trhu osobních automobilů se od roku 2019 téměř z poloviny snížil, a to z 6.1 % na 3.3 % v prvních deseti měsících tohoto roku, přičemž firma snižovala výrobu a propouštěla ve svých závodech, například v Saarlouis v Německu.

Ekonomická výzva a konkurenceschopnost

V důsledku omezení podpory elektromobilů ze strany americké vlády pod prezidentem Donaldem Trumpem nyní čelí Ford dvojím nákladům: investicím do spalovacích motorů i nových nákladných technologií EV. Spolupráce s Renaultem, využívající platformy elektromobilů této francouzské firmy, má napomoci zůstat konkurenceschopným na evropském trhu elektromobilů v konkurenci tradičních výrobců, jako je Volkswagen, a také čínských firem.

Porovnání a pozice Renaultu

Renault je nejmenším hlavním výrobcem automobilek v Evropě a neprodává vozidla v Číně ani ve Spojených státech, dvou největších světových trzích s automobily. Partnerství s Fordem tak posiluje jeho výrobní kapacity a snižuje náklady. Francouzská automobilka aktivně hledá partnerství, aby lépe využívala své továrny a zvýšila efektivitu vývoje nových elektromobilů. V roce 2026 plánuje Renault vyrábět dva vozy založené na platformách čínské společnosti Geely v Brazílii a jedná také s čínskou firmou Chery o společné výrobě a prodeji aut.

Cíle a budoucnost

„Naším cílem je dokázat, že v Evropě můžeme vyrábět EV auta s konkurenceschopností s jakýmkoli výrobcem, včetně Číny,“ řekl Provost. Tento krok je součástí širší strategie Renaultu, jak zvýšit svou konkurenceschopnost na globálním trhu s elektromobily a rozvíjet svou výrobní kapacitu v Evropě.