Nejdelší a nejhlubší podmořský silniční tunel na světě se staví v Norsku

Spread the love

Obecné informace o projektu

V Norsku je v současnosti ve výstavbě nejdelší a nejhlubší podmořský silniční tunel na světě. Tento projekt je zaměřen na zkrácení doby cestování mezi klíčovými městy a má být součástí dálnice bez trajektů pod západním pobřežím země. Délka tohoto 27 kilometrů dlouhého tunelu, nazývaného Rogfast, je odvozena od názvu regionu Rogaland a norského výrazu pro „pevné propojení“.

Historie a technické parametry

Výstavba začala v lednu 2018, avšak v závěru roku 2019 byla přerušena kvůli předpokládaným překročením rozpočtu. To vedlo ke zrušení některých smluv a ke komplexní restrukturalizaci projektu. Obnovení prací proběhlo na konci roku 2021 a dokončení tunelu je plánováno na rok 2033, s odhadovanými náklady kolem 25 miliard norských korun, což odpovídá přibližně 2,4 miliardám dolarů.

Architektura a konstrukce

Tunel bude sestávat ze dvou oddělených tubusů, každý se dvěma pruhy pro silniční provoz, které budou určeny výhradně pro automobily. Zajímavým konstrukčním prvkem bude v polovině vzdálenosti dvojitá kruhová křižovatka, hluboká 260 metrů, propojená s připojovacím tunelem vedoucím na ostrov Kvitsøy, nejmenší norskou obcí.

Technologické výzvy a měření

Stavba takového délkově rozsáhlého podmořského tunelu klade vysoké nároky na technologii. Podobně jako u většiny moderních tunelů, rovnoměrné propojení obou konců je klíčové, přičemž cílem je, aby se obě skupiny stavařů setkaly v prostřední části s maximální odchylkou pouhých 5 centimetrů.

Pro dosažení takové přesnosti se používají pokročilé měřící přístroje, například laserové skenery, které při průchodu nově vyhloubeným úsekem počítají dva miliony datových bodů za sekundu a vytvářejí „digitální dvojče“ tunelu, jež je možné porovnat s původními plánky a odhalit případné odchylky.

Práce s měřením

Burkhard Boeckem, vedoucí technického oddělení firmy Hexagon, vysvětlil, že taková přesnost je mezi nejpřísnějšími na světě. Tento stupeň preciznosti pomáhá ušetřit čas i prostředky tím, že minimalizuje chyby, které by v opačném případě znamenaly nutnost znovu upravit nebo odstranit velké množství materiálu.

Ekonomický a infrastrukturní význam

Projekt Rogfast je součástí rekonstrukce pobřežní dálnice E39, která měří 1100 kilometrů a vede od Trondheimu na severu k Kristiansandu na jihu. Původně trvalo 21 hodin, než se celou trasu projet, včetně sedmi trajektů. Cílem je tento čas výrazně zkrátit snížením závislosti na trajektech, což by mělo být realizováno výstavbou tunelů a mostů do roku 2050.

Rogfast představuje jednu z nejambicióznějších částí tohoto plánu a není bez komplikací. Hlavními výzvami bylo najít vhodné metodiky těsnění skal a odolávání průnikům slané vody, vzhledem k hloubce až 392 metrů pod hladinou moře. Výzkumy také zahrnují opatření k ochraně před znečištěním ovzduší, například prostřednictvím horizontálního větrání s ventilátory a ventilačními systémy v šachtách, včetně vést a radarů monitorujících provoz.

Ekonomická a společenská rovina

Navzdory ztrátám pracovních míst v důsledku zrušení trajektů, projekt zlepší přístup k pracovním příležitostem, vzdělávacím institucím či veřejným službám v regionu. Taktéž má pozitivní dopad na místní ekonomiku a odvětví rybolovu díky snížení logistických nákladů a rozšíření působnosti firem. Výstavba vytvoří mnoho pracovních míst a položí základy udržitelnějšího rozvoje regionu podél západního pobřeží Norska.

Porovnání s ochozemi s nejdelším podmořským úsekem

V současnosti je nejdelším podmořským tunelem na světě se sekcí pod vodou Seikanský tunel v Japonsku. Ten je dlouhý 53,85 kilometrů a podmořský úsek zabírá 23,3 kilometrů. Dále je zde kanálový tunel spojující Velkou Británii a Francii, s celkovou délkou 50,46 kilometrů a podmořským úsekem 37,9 kilometrů, což je delší než Rogfast. Nicméně, Rogfast bude pod hladinou hlubší než oba zmíněné tunely a jeho hloubka klesne až na 392 metrů, zatímco Seikan dosahuje 240 metrů a Blízký průliv 115 metrů hlubky.