Expert varuje: tato chyba při platbě kartou vás může stát jmění

czech payment terminal mistake crowded supermarket
Spread the love

Na první pohled je všechno v pořádku — PIN zadán, platba prošla, dokonce jste dostali účtenku. Ale i v 2024 se Češi nechávají nachytat na stejnou banální chybu při placení kartou, kterou (nejen) můj kolega před měsícem řešil s bankou dlouhé dvě hodiny. A od té doby to řešíme v našem firemním chatu zhruba každý týden…

Možná si myslíte, že vás se to netýká. Bohužel, podle České bankovní asociace jen loni přišlo více než 8000 lidí v Česku zbytečně o peníze, prostě proto, že v ten správný moment byli nepozorní. Pojďme se na to podívat, ještě než vás to taky bude stát majlant.

Kde děláme chybu? Ano, jde o platební terminály

Platíte v Bille za nákup, spěcháte, za vámi fronta. Prodavačka nastaví částku, vy strčíte kartu, zadáte PIN – hotovo. Ale když přijde účtenka, často ji jen zběžně přejedeme pohledem a jdete dál. A přesně tady se děje to nejhorší.

Problém je v tom, že občas terminál zobrazí jinou částku, než zadal prodavač. Někdy je to chyba člověka, někdy techniky. Ještě horší je, když omylem zadáte platbu v jiné měně — to znám ze svého okolí více, než bych si přál.

payment terminal czech mistake supermarket receipt

Jak se to vlastně stává? Pár příkladů z reálného života

  • V obchodě vám omylem místo 125 Kč naúčtují 1250 Kč. Že to nejde přehlédnout? Stačí být unavení, nebo řešit něco na mobilu – už jsem to viděl.
  • Na benzince slovenský terminál převede českou platbu do eur a vznikne šílený kurz. Stalo se mému známému v Komárně – přišel o 800 Kč „jen“ na konverzi.
  • Můj soused minulý týden platil v baru a místo spropitného vepsal částku do kolonky „celkem“. Výsledkem byla noc za 9500 Kč místo 950. No, nechtěl bych volat účetní…

A jasně, většinou všechno projde v pořádku. Jenže když se splete terminál nebo obsluha, tahle blbost vás může stát i půl měsíční mzdy.

5 rychlých tipů, jak se nenachytat

  1. Kontrolujte částku na displeji před zadáním PIN. Zdá se to jasné, ale kdo to dělá při frontě v Lidlu?
  2. Vždy kontrolujte účtenku ještě dřív, než odejdete od pokladny. Je tam vaše karta? Správná částka?
  3. Nenechte se tlačit okolím. Pokud prodavač spěchá, klidně se zeptejte znovu — stát pár sekund vás nebolí, přijít o tisícovku ano.
  4. Odmítejte platby v jiné měně pokud máte tu možnost. U hotelů, hlavně v Praze nebo u hranic, si to často neuvědomíte a platíte draze.
  5. Nastavte si v mobilní aplikaci banky upozornění na platby nad určitou částku. Zachránilo mi to záda už několikrát.
[IMAGE2]czech bank app transaction notification security[/IMAGE2>

Když už se vám to stane – co dělat?

No, hlavně nepanikařit. Pokud na chybu přijdete hned na místě, trvejte na storno platby. Když už jste pryč, reagujte co nejrychleji. Volat bance, sepsat reklamaci – větší banky jako Česká spořitelna nebo Air Bank řeší takové situace téměř denně.

A jestli si nejste jistí, zda vám banka uzná reklamaci, nebojte se zeptat přímo na pobočce. Nedávno mi říkala manažerka KB, že 8 z 10 případů se dají vyřešit docela rychle.

Pár bonusových postřehů na závěr

  • Věděli jste, že podle § 2714 občanského zákoníku ručí obchodník za správně provedenou platbu? Pokud vám začne tvrdit opak, stačí tohle číslo ukázat.
  • Pozor na samoobslužné pokladny v Tescu – loni byly v médiích často kvůli špatnému načítání slev a výsledné sumě.
  • Moje máma si dává limity na kartě „na jistotu“ – pro někoho trochu old school, ale funguje to.

Vlastně – chyby se při placení kartou neopakují proto, že jsme neinformovaní, ale proto, že jsme zkrátka lidi. Možná to nikdy nepotká vás… nebo jo? v každém případě, než příště odkliknete PIN, mrkněte aspoň letmo na sumu. No, vy víte.

Máte vlastní historku nebo tip? Napište do komentářů, jak se bráníte kartovým přešlapům vy. Třeba dáme dohromady malý návod pro všechny…