Vlak vyšel z módy: Autobus je teď rychlejší a levnější po celé Evropě

Modern European intercity bus station cityscape
Spread the love

Nedávno jsem náhodou nahlédl do statistik přepravy v Evropě, a skoro spadnul z židle — legendární vlaky sice pořád sviští po kolejích, ale na linkách typu Praha-Vídeň nebo Brno-Berlín už na ně spousta lidí tak trochu zapomněla. Časy, kdy ČD byly hlavní volbou, se pomalu rozplývají. Kamarád od vedle mi povídal: „Teď ten FlixBus jede pomalu častěji než šalina na Moravě.“ Možná trochu přehání, ale je na tom kus pravdy.

Proč se autobusy derou dopředu víc než vlaky

Vzpomínám si — ještě před pár roky jsme na většinu evropských tras kupovali lístek na vlak a řešili, jestli bude konečně fungovat Wi-Fi. Teď busové společnosti (třeba RegioJet nebo BlaBlaBus) slibují nejen Wi-Fi, ale i USB zásuvky, pohodlnější sedačky a hlavně — nižší ceny. Takže měsíce zpět jsem zkusil cestu Praha – Drážďany za 399,- Kč autobusem a vlak by tehdy vyšel na dvojnásobek. Výsledek? Díky menší dopravní zácpě bus přijel dokonce o 14 minut dřív než EC vlak. To už zamrzí.

central europe bus travel modern city

Levněji, rychleji a s mobilní aplikací

  • Cena: Promo akce na autobusové jízdenky jsou všude — tři stovky z Brna do Vídně? Není problém.
  • Čas: Autobus často jede po dálnici bez zbytečných zastávek a umí projet i objížďky, když na kolejích stojí vlak kvůli výluce.
  • Vybavení: Některé autobusy mají i větší rozestupy mezi sedačkami než starší vagony u ČD. Vlastní zkušenost: cestou do Berlína jsem notebook zapojil na USB, stihl práci i film.

A ještě jedna věc — prakticky všechny rezervace zvládnete přes appku za dvě minuty. Vlak občas nutí hledat jízdenky po webech, které vypadají jak z roku 2010. Kolega z práce si minule stěžoval, že rezervace na vlak byla „děsná šaškárna“ a bus koupil na mobilu během čekání na tramvaj.

[IMAGE2]comfortable bus interior Europe city route[/IMAGE2>

Je to vždycky tak růžové?

No, samozřejmě — má to i své mouchy. Autobus může zůstat v zácpě na D1, a když narazíte na „lowcost“ spoje, klimatizace občas v horku pracuje jen teoreticky. V noci mám s autobusy zas problém odpočívat: loketní opěrka nikde, soused kašle… známé to věci z cest. Navíc pokud jedete do malého města — vlak je často jedinou slušnou možností, protože autobus končí v krajském centru. Ale to už je trochu individuální.

Co to znamená pro nás, cestovatele?

Možná už jsme si zvykli organizovat cesty podle vlakových jízdních řádů, ale dnes to fakt nevychází automaticky nejlíp. Záleží, jestli chcete ušetřit čas, peníze nebo dát přednost pohodlí. Některé trasy jsou už teď doslova autobusové dálnice, kde vlaky působí skoro jako retro atrakce. A když vám šéf zavolá v osm večer, že ráno potřebujete být ve Vídni? Mrknete na FlixBus – už za pár minut víte, kdy jedete a kolik to stojí. že systém není dokonalý, to je jasné – třeba zase někdy přijde „vlaková revoluce“ a všechno se změní zpět. kdo ví.

Tipy a postřehy z praxe

  1. Srovnávejte vždy v konkrétní den – ceny (i kapacity) busů a vlaků kolísají každý den.
  2. Dávejte pozor na přestupy v malých městech, některé autobusové stanice jsou dost daleko od center.
  3. Když chcete klid na práci – vybírejte spíš denní spoje, noční bus je vždy menší loterie.
  4. Nevěřte jen srovnávačům – párkrát už mi ukázaly falešně kratší dobu jízdy autobusem, než byla realita.

upřímně – třeba za půl roku už situace zase otočí. Ale teď to prostě vypadá, že vlak v módě není.

A jak to vidíte vy?

Cestujete raději vlakem, nebo už taky „převádíte body“ na busové aplikace? Jasně, každému vyhovuje něco jiného – a já sám občas zatoužím po klasickém zvuku kolejí. Napište dolů svůj tip nebo zkušenost. Třeba tu vznikne ten nejreálnější žebříček dopravy po Evropě. V každém případě — přeju šťastnou cestu, ať už vyrazíte autem, busem nebo i na kole (to prý taky frčí, ale o tom jindy).