Věděli jste, že na ruzyňském letišti můžete získat zdarma věci, za které byste v obchodě nechali tisíce korun? Zní to jako podfuk, ale není. Naopak, je to seriózní služba – jen prostě většina cestujících vůbec netuší, že existuje. Možná by bylo fér, kdyby vám to prý někdo řekl u odbavení, ale realita je… taková, jaká je.
Co vlastně letiště rozdává a komu?
Na minulý týden se mi stala zajímavá věc — letěl jsem do Kodaně a v čekárně jsem zahlédl člověka s balíčkem dek a polštářů. Říkám si, jestli někdo omylem poslal zavazadla do Plzně… ale ne, prý je to běžně dostupná pomoc. Letiště Praha i většina větších evropských letišť totiž nabízí sadu věcí zdarma: deky, vodu, jídlo, někdy dokonce i toaletní potřeby nebo dobíjecí kabely. stačí se zeptat u infostánku, zvlášť když máte zpožděný let nebo dlouhý přestup.
Tohle není žádný urban legend, potvrzuje mi kolega, který na letišti pracuje. „Hodně lidí se prostě stydí zeptat, myslí si, že na to nemají nárok.“ Ale nárok mají – a letecké společnosti na to mají dokonce povinnost (viz Nařízení EU 261/2004, pokud chcete být geek).
Co všechno můžete dostat – výčet z praxe
- Deka a polštář – někdy neocenitelné, když je klimatizace na maximum
- Teplé jídlo a pití – typicky voucher na jídlo, platný v letištních restauracích
- Hygienické balíčky – zubní kartáček, pasta, někdy i hřeben (kámoš říká, že jeho žena na Vídeňském letišti dostala balíček za 700 Kč)
- Nabíjecí kabely/adaptéry – když váš telefon vydechne naposledy na gatu C12… nu což
- Služby salónků – za extrémní prodlevy, někdy vám nabídnou přístup do letištního salonku úplně zdarma
Jak to funguje krok za krokem?
- Zjistíte, že váš let má zpoždění nebo přestup trvá déle než 2 hodiny.
- Najděte info point nebo přepážku vaší aerolinky.
- Zeptáte se (klidně česky): „Mám nárok na základní servis?“ nebo: „Poskytujete deky/jídlo zdarma?“
- Vyplníte jednoduchý formulář, ukážete boarding pass a občanku. Hotovo.
Výsledek? Voucher na burger, deku, někdy i kartáček. žádné velké vyptávání. Překvapivě to většinou neřeší fronta — naopak, lidí je minimum, protože skoro nikdo službu nezná.
Skrblíkův bonus: Vzácnosti a tipy navíc
Pokud letíte s dětmi nebo jste těhotná, dostanete obvykle automaticky lepší kit (moje známá říkala, že dostala kojeneckou lahvičku a hračku).
Některá letiště – např. Vídeň, Frankfurt, dokonce Brno (když je šrumec) – nabízí za extrémní zpoždění i návštěvu salonku zdarma nebo taxi do hotelu. není to stoprocentní, ale rozhodně se zeptejte. V nejhorším vám řeknou „ne“, to přežijete.
Proč o tom vlastně skoro nikdo neví?
V našem chatu jsme to rozebírali před pár týdny – lidi se prostě bojí, že budou vypadat jako žebráci. Ale když si vezmete, kolik platíme za letenky, je to trochu úsměvné. Ano, není to služba, kterou by letiště ráda propagovala na plakátech. Ale proč ji nevyužít, když má člověk smůlu na zpoždění? Neříkám, že to spasí den, ale někdy rozhoduje právě tahle drobnost.
Nebojte se ptát – maximálně získáte
Takže, až budete příště stát ve frontě na gate a únava vás bude dobíjet, vzpomeňte si na tuhle drobnost. Zeptat se – to je investice dvou minut a může vám to ušetřit nejen peníze. Možná, že vám nadělí kafe, možná deku, možná jen klid. v každém případě, proč to nezkusit? Napište mi do komentů, pokud jste to už využili — nebo třeba víte o nějakém dalším skrytém triku na letišti.
Vlastně, v životě platí: člověk dostává hlavně to, nač se zeptá… no vy víte.