Ještě před pár lety by vám většina lidí v Praze nebo Brně řekla: „Buď iPhone, nebo Samsung. Jiná možnost není.“ Jenže časy se mění, a kdo dnes sleduje mobily, ten vidí nový fenomén – značka, která pomalu, ale vytrvale ukusuje z koláče trhu, kde dřív kralovali Ondřejové s iPhonem a Honzové se Samsungem. Víte, o kom je řeč? Možná budete překvapeni…
Na našem trhu se totiž Xiaomi stává synonymem chytrého nákupu – a nejde jen o nižší cenu. Nedávno jsem to řešil s kolegy v naší kuchyňce a padla otázka, proč tolik Čechů mění jablečný telefon za čínský. Zatím nemáme úplně jasno — ale mám pár podezření, o která se s vámi podělím.
Jak jsme si Xiaomi oblíbili – i když to možná ani neplánovali
První mobily od Xiaomi tu skoro nikdo nebral vážně. Sháněli si je hlavně technologičtí nadšenci, kteří milují „bastlení“ a hledání nejlepšího poměru cena/výkon. Znám pár takových — nejdřív jsem si mysllel, že je to jen sranda pro geeky. Jenže letos jsem zjistil, že modely Redmi a Poco nosí v kapse už i táta od sousedů co o mobilech moc neví… Prostě jakoby se Xiaomi najednou objevil na každém rohu.
- Dostupná cena. Někteří kupují mobily podle ceníku operátora, jiní si vše hledají online – a Xiaomi skoro vždycky vsadí na nižší cenovku. U nás v Ostravě to berou hodně vážně.
- Vydrží dýl než stará Nokia? Trochu přeháním, ale upřímně: už několikrát jsem byl svědkem toho, jak Xiaomi „přežilo“ pád ze stolu bez škrábnutí. Jindy ani ne.
- Rafinované funkce. MIUI (nadstavba Androidu od Xiaomi), no… Je to trochu love/hate, jak u nás doma říkáme. Ale najednou všichni řeší, že na Xiaomi najdou funkce, které v iPhonu stojí tisíce navíc.
Jak Xiaomi změnilo české zvyky (a proč to Apple možná nečekal)
Pamatujete si ještě doby, kdy v metru skoro všichni ťukali do stejného iPhonu? Nedávno jsem to zkoumal v tramvaji – polovina lidí měla v ruce nějaký model Xiaomi nebo Poco. Kamarádka Jana říká, že „čéče, teďka je to cool, mít Xiaomi a ušetřit.“ Možná pravda, možná marketing…
Co je ale fakt, že Xiaomi začíná slyšet i vaše babička: reklamy v televizi, místní mobilshop v Hradci už má i firemní servis Xiaomi vedle toho Samsungu. Měsíce zpět mi soused montér říkal, že už vybavil celou rodinu těmito telefony — a prý nelituje.
Co čekat dál (a proč na to Apple ani Samsung zatím nemají odpověď)
No, neslibuju zázraky: Xiaomi pořád občas zlobí s aktualizacemi, někteří si stěžují na reklamy ve rozhraní. Někdo mi minulý týden v hospodě říkal, že by to podruhý nekoupil — ale já si myslím, že většina lidí „stačí“, když telefon funguje a nestojí půlku platu.
Nebo se pletu? Není to celé jen o ceně? Když jsem se ptal v našem firemním chatu, proč tolik lidí mění značku za Xiaomi, padla jednoduchá odpověď: „Protože ten rozdíl už prostě není tak velký.“ A v tom je možná tajemství úspěchu.
Jít s proudem, nebo zůstat věrný klasice?
V každém případě: pokud přemýšlíte o novém telefonu, zkuste si osahat i něco jiného než Apple a Samsung. Třeba budete překvapeni, kolik za svoje peníze dneska dostanete. Tedy — pokud vám nebude chybět ikonické jablíčko, což taky chápu. Vlastně, rozhodnutí je čistě na vás. Je to možná jen módní vlna, nebo za pár let bude Xiaomi nové Apple? Však uvidíme…
Máte vlastní zkušenosti se značkami mobilů na českém trhu? Dejte vědět do komentářů nebo sdílejte článek s někým, kdo zrovna přemýšlí, co vzít místo okoukaného iPhonu. v každém případě – mobily nás zase asi všechny překvapí víc, než čekáme. v dobrém i špatném, že…