Nedávno jsem se přistihla, že už půl roku jsem nekoupila nic z „luxusní“ kosmetiky. známý paradox – čím víc reklamy na drahé značky, tím víc žen ve svém okolí zkouší něco úplně jiného. A ostřeji to cítím poslední měsíce: prestižní lahvičky začínají ve vaně zabírat prach.
V našem chatu s kolegyněmi řešíme, proč vlastně pořád platíme za značky, když základní sérum z drogerie vyřeší stejně nebo lépe? Možná máte stejnou otázku… Některé trendy v kosmetice se mění nečekaně rychle a zrovna tenhle stojí za pozornost.
Co se vlastně děje? Češky začaly šetřit… i u krému
Teď v Česku rychle mizí stigma, že „levné“ znamená „špatné“. měsíc zpátky se mě sousedka ptala, kde sehnat obyčejný hydratační krém bez třásní a vůně, protože už nechce dávat patnáct stovek za značku. Vidím to i na diskuzích na eMimino nebo v recenzích u Rossmanna – lidé hromadně objevují Alverde, CeraVe, babské triky s vazelínou nebo olivovým olejem.
Proč už nepotřebujeme Dior a Chanel?
- Tikající inflace. Loni nám kosmetika zdražila v průměru o 11 %. Ale i kdyby to nebylo tolik – každý stokorunový krém dnes člověk cítí jinak, když na nákup padne polovina výplaty.
- Dopamin z objevů. Kolega mi v tramvaji ukazoval, jak je nadšený z masky za 29 Kč, kterou vzal náhodou v Tetě. Upřímně – taky mě to baví víc než čekat na slevy v parfumerii.
- Realita sociálních sítí. TikTok, Reddit a Instagram každý týden vyplaví nové levné hity. Nedávno šlo video o domácím peelingu z kávy – a tipoval bych, že to vyzkoušela půlka Brna (i když možná přeháním).
- Méně chemie, víc efektu. Často být „luxusní“ znamená víc silikonů a parfemace – a míň opravdového účinku. No, alespoň můj pocit…
Konkrétní tipy: Jak hledat dobrou (a levnou!) kosmetiku v Česku
- Čtěte složení. Základní pravidlo: čím méně cizích slov a kosmetického „marketingu“, tím lépe. Například obyčejný krém s panthenolem nebo aloe — někdy nahradí i čtyřnásobně dražší lahvičku.
- Sledujte české influencery, kteří testují produkty dostupné v drogeriích. Inspirovat se dá i v obyčejných skupinách na FB – „Kosmetický minimalismus“ je poklad.
- Experimentujte. Osobně jsem měsíc testovala levné sérum s niacinamidem z DM. Výsledek? Lepší pleť, a rozdíl poznala i máma (někdy fakt umí bodnout poznámkou).
[IMAGE2]Czech woman using affordable face cream at home[/IMAGE2>
Kdy má smysl za kosmetiku připlatit?
Abych byla fér — jsou věci, kde šetření může být past. Třeba opalovací krémy (levnější nemusí chránit tak, jak slibují). Nebo sérum s vitaminem C — tam jsem na vlastní kůži zjistila, jak „laciné“ znamená alergii.
Ale v každodenní péči – odličovací mléko, balzám na rty, „základní“ krémy – dávno platí: vyšší cena nerovná se vyšší efekt. A už se tím ani nikdo netají…
Levné, nemusí znamenat nudné (ani staromódní)
V našem městě mají v Tetě u pokladny stánek s regionálními mastmi — a upřímně, už mám svou stálici, na kterou nedám dopustit (paní za pokladnou mě poznává). Možná taky objevíte svůj vlastní „malý zázrak“ ve slevě nebo na trhu? Stačí se rozhlédnout a nedržet se křečovitě známých značek.
v zásadě je to o odvaze experimentovat a opustit staré vzorce. Možná budete překvapeni, až zjistíte, že vám obyčejný dětský krém sedí lépe než francouzská ikona. Ale kdo ví, třeba je to jen moje zkušenost…
Vaše tipy?
Podejte mi své vlastní objevy nebo domácí triky v komentářích! Uvidíme, kolik z nás už nad luxusní kosmetikou jen prochází… nebo jak to vidíte vy?